FAQ
Musidesk algemeen
Lidmaatschap
Musidesk-leden met een regulier of projectlidmaatschap kunnen gratis toegang krijgen tot e-Musidesk. Hiervoor is het wel nodig om je vereniging even aan te melden via het aanmeldingsformulier.
Voor buitenlandse leden is e-Musidesk niet toegankelijk.
De contributiefacturen worden eens per jaar verstuurd, in de maand februari.
Leenkosten worden per kwartaal gefactureerd, dus direct nadat het kwartaal is afgelopen.
Het lidmaatschap kan schriftelijk (per e-mail) worden opgezegd via
Wanneer je vóór 1 december van het lopende jaar opzegt, wordt het lidmaatschap met ingang van het nieuwe jaar beëindigd.
Afmeldingen ná 1 december worden een jaar later uitgeschreven.
Ja, dat kan. In het mutatieformulier kun je het mailadres van de penningmeester doorgeven; we sturen dan de facturen als cc ook naar dit adres.
Bladmuziek lenen
Rechtsbovenin de website zie je een inlogknop. Je kunt daar inloggen met je lidmaatschapsgegevens die je van Musidesk hebt. Wanneer je dit hebt gedaan zit je in 'Mijn Menu' van de catalogus.
Jazeker kan dat. Je kunt dan alleen niets reserveren of aanvragen.
Ja, je ontvangt altijd je reserveringen. Het is dus belangrijk dat je ze zelf verwijdert uit 'mijn reserveringen' in 'mijn menu', als je ze toch niet wilt ontvangen.
Nee, je verlanglijstje is echt bedoeld voor jezelf. Daar is geen reservering aan gekoppeld. Als je de titels van je verlanglijstje wilt lenen, moet je ze eerst reserveren.
Deze melding kun je negeren; het is een automatisch bericht vanuit de catalogus, maar geldt niet voor Musidesk.
Dit is een verwarrende melding. Je hoeft hier niets mee te doen. Je krijgt je geleende werken gewoon op de manier die je met ons hebt afgesproken.
Mijn gegevens
Bij het begin van je lidmaatschap heb je van Musidesk je lenersnummer ontvangen. Wanneer je bent ingelogd kun je dit nummer ook zien in 'Mijn Menu'. Kijk bij 'Mijn gegevens'. Daar staat het lenersnummer aangegeven als 'pasnummer'.
Je kunt je lijsten - bijvoorbeeld je verlanglijst of je reserveringen - zien wanneer je bent ingelogd in 'Mijn Menu'.
Je kunt alle wijzigingen die met je lidmaatschap te maken hebben, wijzigen via het mutatieformulier.
Je inloggegevens van de catalogus kun je handmatig wijzigen door een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord in te stellen. Je kunt ook altijd met je lenersnummer/pasnummer blijven inloggen.
Andere vragen
Ja, dat kan. Je kunt hiervoor het formulier invullen; we beoordelen dan je aanvraag en laten je weten of het verzoek wordt toegezegd of afgewezen.
Jazeker, in de catalogus kun je zoeken op 'Jeugd' en daaronder vind je stukken die zijn bedoeld voor jeugdorkesten.
Jaarlijks geven we bovendien compositie-opdrachten uit die we gratis downloadbaar aanbieden op onze website. Na een jaar verwijderen we ze van de website, maar je kunt ze via e-Musidesk ook altijd meteen lenen. Tip: zoek dan op 'divisie Jeugd' voor de meeste hits.
Er zijn inderdaad composities die je via e-Musidesk kosteloos kunt lenen. Het gaat dan vooral om opdrachten die we zelf hebben verstrekt.
Wil je meteen zien welke werken je kosteloos kunt lenen? Kijk dan naar de themalijst Kosteloos lenen.
Wanneer je een partij mist, of een fout in een partij ontdekt, bel of mail dan even met Musidesk. Vertel om welk werk het gaat, en of je het fysiek of digitaal hebt geleend. Dan gaan we voor je aan de slag.
e-Musidesk | digitale bladmuziek
Algemeen
Wanneer je in het beginscherm van de catalogus bent, zie je onderin het vlak links het woord 'digitaal'. Wanneer je deze aanklikt vind je alle werken die digitaal te leen zijn.
Je kunt dit ook zien aan het wereldbol-icoontje.
Ja, dat kan. Musidesk werkt met een licentie om de afspraken tussen uitgever/componist en e-Musidesk duidelijk vast te leggen. Neem gerust contact met ons op, dan vertellen we meer.
Hoe werkt het voor de bibliothecaris?
Nee, e-Musidesk zorgt ervoor dat alle partijen direct bij de juiste spelers terecht komen. Dat maakt het voor jou als bibliothecaris veel gemakkelijker, én iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen partij.
Wanneer je een werk via e-Musidesk leent, kan het al de volgende dag klaar staan in het account van de leden.
Nee, e-Musidesk is een andere omgeving dan 'Mijn Menu' van de Musidesk-catalogus.
Het toevoegen van je verenigingslogo kan vooral fijn zijn voor de herkenbaarheid, zodat de leden sneller kunnen zien dat het om hun vereniging gaat.
Nee, je kunt alleen werken aanvragen/lenen voor de bezetting waarmee je in het systeem staat.
In e-Musidesk zitten alleen maar werken voor harmonie-, fanfareorkest of flexband. Dat betekent dat andere bezettingen niet kunnen worden aangemaakt, omdat er geen werken voor beschikbaar zijn.
Musidesk heeft een licentie-overeenkomst met de uitgevers / componisten die hun werk via e-Musidesk aanbieden. Hierin zijn de rechten afgedekt. Uiteraard verwachten we van de leners dat ze zich houden aan de reglementen die aan de digitale uitleen zijn verbonden.